måndag, maj 25, 2009

Är detta "Svensson" syndrom?

Tänk så mycke knäppa saker man (jag) gör.
Idag på jobbet gick brandlarmet, pulsen ökar och det enda man vill göra är att släppa allt å springa.
Eftersom mina arbets kollegor har berättat för mig HUR farligt det kan bli om det börjar brinna på SNA.
Då kan det SMÄLLA!!! Å det kan få FORT!!!
Dum som man är går man enbart i lite snabbare tempo än vanligt mot utgången.
Inte kan man väl springa skrikandes.
Vad skulle de andra då tro och tycka?
Vanedjur som vi är går alla mot huvudingången, som vi alltid gör när brandlarmet går.
Och det är då inte närmaste vägen!
De skulle aldrig falla oss in att ta närmsta väg ut, nej nej.
Vad skulle då de andra tro och tycka?
I dag var det annorlunda, när vi skulle gå ut den vanliga långa sträckan var portarna nere!!!
Vi kom inte längre, paniken steg i mig.
Där stod vi som fån i några sekunder som kändes som en evighet innan en smart person kom på att vi kunde ta en av de andra portarna ut, en som vi kunde röra vid om vi tog ca 3 steg åt höger.
Snacka om hjärnsläpp.
Det visade sig att det var en brandövning.
De ville kolla oss hur snabba vi var att komma ut och organisera oss.
Puh... tack för det!
Sen hade vi brandutbildning. ( som jag verkade vara i stort behov av )
På min avdelning har vi en MASSA nöd utgångar men.... de är låsta och de hänger nycklar bredvid dörren, innan för ett glas som måste krossas för att komma åt nyckeln.
Då var vi här igen.... inte vill väl jag förstöra glaset i fall det är falskt alarm.
Om jag krossar det, vad ska då de andra tro och tycka om mig?
Tänk va slut man (jag) är, varför har man dessa spärrar i sig.
Spärrar som helt går emot min överlevnads instinkt?
Dessa spärrar har jag även i andra situationer.
Är jag ensam om det?
Eller är vi alla helt enkelt rädda för att göra bort oss inför folk även om det handlar om ens liv?

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jo men det är ju så typiskt svenskt, man ska inte sticka ut utan vara som alla andra och igen får tycka att man är konstig eller tycka illa om än för då går ju världen under.. Så borde det inte vara men konstigt nog är det så iaf :/

    SvaraRadera