fredag, maj 08, 2009

Jag är på väg ut på en promenad...






Men kände att jag måsta blogga först =)
Fick hem hundsport tidningen i min brev låda idag. Inte visste jag när jag tog upp posten att det var post med ångest. =(
Tidningens artiklar handlar bla om "Håll koll på din hund" "Fräcka hundstölder var på din vakt- Det är din bästa vän det handlar om"
Läste alla artiklar om hundstölder, och jag känner mig träffad. Jag är verkligen en av dessa ägare som tänker: Det händer inte mig, i den här lilla byn.
Tjuvarna bryter sig in i hus, lägenheter, bilar, tar dem utanför affärer och lockar dem från gården.
Sen är de oklart vad de ska ha hundarna till, om de ska säljas, ha dem själv, användas i valpfabriker eller som övningsobjekt i hundkamp för att hetsa de kampande hundarna.
Jag hatar att bli påmind om detta eftersom jag tar med mina hundar överallt.
När jag handlar får de följa med och sitta utanför eftersom jag oftast går till ICA, Konsum.
Då är det faktiskt skönt att Giggs har seperationsångest, han gallskriker, tjuter och skäller.
När han tystnar blir jag lite orolig.
I tidningen uppmanar de oss att sprida budskapet och få hundägare att inte binda upp sina hundar utan för affärer, lämna dem ensam ute på gården, inte lämna dem i bilar osv...
Men det kan inte jag.... eftersom jag troligtvis inte kommer sluta med det. (Jag vet Monica och Camilla vad ni tänker och tycker, de är noterat)
Däremot kan jag be er(de flesta i Edsbyn) som känner mig och mina hundar att reagera med våld och mord om ni måste i fall ni ser någon ta mina hundar.
Eller åtminstone stanna upp, ta en bild om ni har chansen, ta bilens reg nr eller gå fram och kolla läget.
Första gången jag hörde att man chip (id) märkte hundarna, trodde jag det var ett chip som man sen kunde följa genom satelliter, som en inbyggd GPS.
Så var det ju inte. Tyvärr.
Men så tycker jag det borde bli.
Tex: Blir min hund stulen kan jag ringa polisen, eller något annat ställe där de kan logga in på en dator och se exakt var min hund befinner sig.
Det är framtiden det!
Fram till dess får jag väl köpa en riddarrustning till vovvarna och stålvajer med saftiga hänglås på.

Ska jag tro tidningen är de lika bra att inte ha hund, och vart/vad/vem vore jag då?
Dagsläget:
  • Jobbet, ok. Tvingad att ta ut semester 4 dagar, jobbet bjuder på 1 dag! Kunde blitt värre.
  • Bimbo, inga valpar!
  • Mina frön, har jag inte sett en skymt av!
Giggs och jag lekte fotograf och modell i går.

Nu ska jag ut och gå.












2 kommentarer:

  1. Detta verkar bli tradition, misslyckades igen.
    Inge mellanrum fastän jag redigerat om det flera... flera... gånger.

    SvaraRadera
  2. Va kul att du har en blogg!!Jag ser framemot å följa den =)

    SvaraRadera