fredag, augusti 28, 2009

Skomakaren... Vart finner vi honom??

I förrgår var jag iväg till röntgen för att plåta min nacke, rygg och bröst tror jag.
Svar kommer jag att få från hälsocentralen,
om jag tycker att det tar för lång tid innan svar kommer får jag själv ringa till HC.
Nu startade jag visst i fel ände...
Vi tar det från början.
I Lördags var jag på EIAs (sna) 80 års fest, roolii, roolii =)
Då fick jag låna min kära stora systers stövlar sånna med klack, inte gummi stövlar.
När jag kommer hem upptäcker jag till min fasa att klackens botten är borta.... ve å fasa.....
Å inte är de sånna där billiga skor från sko punkten eller så.
Så jag tar med min mamma och skorna till Bollnäs när jag ska till sjukhuset.
Vi vet ju inte vart sko makaren håller hus, men det kan väl inte vara så svårt att ta reda på.
På väg ut ur sjukhuset går jag fram till reception och undrar om jag får ställa en fråga som inte har med sjukhuset att göra, å det får jag.
Skomakar'n var finns han nu?
Både mannen och kvinna i receptionen funderar och diskuterar till slut blir det hitta.se.
Han ska hålla till ute på Framnäs Norrlandsvägen 72.
Och de upplyser oss om att Norrlandsvägen sträcker sig långt.
Jag går glatt till mamma och säger... Norrlandsvägen 47,
de kan väl inte vara så svårt att hitta.
Utan för sjukhuset känner vi att vi kanske kan få lite närmare upplysningar,
så vi stannar ett äldre par de bor ute vid framnäs men de har då inte hört något om att sko makarn ska finnas där,
men de erbjuder sig att lotsa oss ut till Jysk, Elgiganten mfl....
Vi försöker få dem att förstå att ditt hittar vi =) och vi lyckades.
Norrlandsvägen hittar vi, vi åker fram och tillbaks.
Men nr 47 finns inte.
Vi stannar och frågar folk vart sjutton skomakarn tatt vägen, han ska finnas på norrlandsv 47.
Ingen vet.
En person frågar då om jag ringt nr upplysningen för att få närmare beskrivning om vart det kan vara.
Skamset säger jag nej och erkänner att den tanken inte slagit mig,
eftersom när jag vill kolla upp en adress ringer jag till någon som sitter vid en dator =)
Så då ringer jag Lilla syster Sara,
som berättar att sko makarn finns på Norrlandsvägen 72!!!
Åhhh jag med mitt mega minne, hade glömt gatu nr på en halv minut.
Men inte undra på att vi inte hittade 47... nu lär de ju bli lätt att hitta.
Vi letar å letar å letar.... men finner inget 72.
Sista nr på den gatan som vi ser är 63.
Kan det vara så att "köpcentrets" adress är 72.
Vi åker in på Coop och jag går till spelaffären och frågar om de vet vart jag kan finna skomakaren.
Han ska finnas på Norrlandsvägen 72, kvinnan vet inte men ringer någon för att fråga samtidigt som en kund också blir engagerad.
Kvinnan bakom disken säger i luren, ja men just ja.... och avslutar samtalet.
Hon kan då berätta att Skomakaren håller till i ett gult hus på kullen intill där de vart en affär tidigare.
Så efter nästan 1 timmes sökande, 12 personer inblandade + mor å jag vet vi äntligen vart vi ska.
Så vi far dit och är tacksamma att slutet är nära =)
Men något stämmer inte riktigt.
Ingen skylt, inga bilar, ingen trapp till ingången,
tomma fönster å en massa bråte utanför.
På dörren står det Öppet tider 10-18 (tror jag) vardagar.
Men inget annat.
Någon håller på att renoverar där, men till vad vet jag inte.
Förhoppningsvis så att mannen med Lås- & Nyckelservice, Skomakerier, Tvätt & Kemtvätt kan flytta in ditt.
Vi far hem med skor som fortfarande är trasiga.
Vad har vi lärt av detta???
Jo att i Bollnäs finns det väldigt många trevliga och hjälpsamma personer.
Och att det för tillfället inte finns någon skomakare i Bollnäs =)

Syster sonen Ragnar. En sån skönhet =)=)=)
Varför blir det inte avstånd mellan raderna när jag förhandsgranskar, publicerar detta. När jag gör så..... ARG!!!!

ANDAS, TÄNK EFTER, TÄNK LÅNGSAMT och PRATA SEN.

3 kommentarer:

  1. Du, jag tror att det kan bero på typsnittet.

    SvaraRadera
  2. Skomakaren håller till i gamla Prixhuset på stan, han bor själv privat på norrlandsvägen som tidigare var sportbutik men som dom alltså håller på o rustar till ett vanligt boende...

    SvaraRadera
  3. stämmer som anonym skriver. Skomakarn finns i Lindex huset. Under Kina-haket.
    //Linnea

    SvaraRadera